>

Förlossningsberättelse.

Tänkte dela med mig av min förlossningsberättelse.

De började med att jag sov väldigt dåligt, vaknade då och då av att jag hade ont i magen, men tänkte inte så mycket mer på de.
Kring 0600 gick jag på toa, då gick slemproppen, jag gick och la mig i sängen igen och skickade sms till Niclas och sa att jag trodde att de va slemmisen som hade gått men att han inte skulle oroa sig, för jag trodde ju att de va ett tag kvar till något skulle hända.

Jag somnade om och klev upp vid 0800 och tog de lugnt, hade fortfarande ont i magen då och då, men somsagt, jag tänkte inte på att de kunde vara värkar.
Före nio ringer jag till mamma och säger att jag inte har lust att följa med på stranden som vi planerat dan innan pga att slemmisen hade gått och att jag hade ondare än vanligt i magen.
Så jag sätter igång ett avsnitt av NCIS och tänker slå mig ner i soffan, men precis när jag nuddar soffan så känner jag att jag exploderar, så av ren reflex springer jag till toan och sätter mig och ringer till Niclas och berättar att jag tror vattnet har gått och frågar om han tycker jag ska ringa förlossningen.

Och de tyckte han att jag skulle göra, och jag visste själv att jag skulle ringa in, men jag blev så paff så jag tänkte inte så klart för tillfället.
Jag ringde förlossningen och förklarade vad som hade hänt och hon jag pratade med sa att jag skulle komma in så dom fick undersöka mig, men att jag förmodligen skulle få åka hem igen.
Så jag ringer Niclas igen och berättar vad bm sa och vi kom överens om att han inte skulle åka från jobbet än, utan vi skulle se vad dom sa på förlossningen först.
Sen fortfarande sittandes på toa ringer jag mamma och säger att vattnet har gått och frågar om hon kan skjusa mig till förlossningen, de va inga problem.

Medans jag väntade på mamma la jag i lite saker i bbväskan, som jag hade packat bebiskläder i men inga saker till mig, så jag packar ner lite saker, tandborste tandkräm mjukisar. Jag tänkte inte ens ta med väskan då när vi skulle åka in eftersom jag förmodligen skulle få åka hem, men mamma sa att jag skulle ta med den, så jag lyssnade på mamma. Så mamma kom och vi åkte ner till förlossningen, vi tog hissen upp och mamma träffade personal där dom hon kände och pratade med medans en visade mig till ett rum där jag skulle ligga medans en maskin kollade barnets hjärtljud och hur kraftiga mina värkar var.
Mamma kommer in och håller mig sällskap och vi pratar lite, men jag var så trött eftersom jag inte sovit på några nätter innan för jag hade haft väligt ont i ryggen.



När testet var klart så gick hon som hade fixat med allt och rådslog med någon om jag skulle få stanna eller åka hem.
Jag som hade ställt mig in på att få åka hem blev förvånad när dom sa att jag skulle flyttas till en förlossningssal.
Jag ringde till Niclas och sa att jag skulle bli kvar där och att han gärna fick komma, men att de förmodligen skulle ta sin lilla tid med tanke på att jag bara hade öppnat mig 2 cm.
Så jag skickade han en packlista av saker jag hade glömt som han kunde ta med hemifrån.
Jag och mamma gick till de nya rummet, jag fick en rock och en engångstorsa och en jättebinda, då menar jag en jättesuperduperstor binda som jag skulle klä på mig sen la mig i sängen och mamma satt sig på en stol. En bm kom in och frågade om jag ville ha lite fika, och jag hade ju inte ätit någon frukost eller nå så jag tackade och bockade och tog imot. Men jag fick inte nästan inte i mig nått, aptiten var helt borta, jag kände mig mest trött, så jag ville bara sova, men jag hade för ont för att somna.

Sköterskan kom å fråga om jag ville ha nån smärtlindring, lustgas akupunktur eller en dusch.
Jag valde att ta en dusch, så jag och mamma gick tillbaka till rummet där jag låg först och jag satt mig på stolen och njöt av de varma vattnet.
Men efter att tag i duschen så kände jag att de var dax att kliva upp, duschstolen var inte så bekväm som man hade hoppats på. Sen va de att klä på sig rocken och en ny jätteblöjbinda och vandra tillbaka till rummet och vänta på Niclas.
En sköterska visade mamma hur hon kunde göra för att hjälpa mig igenom värkarna som var ganska kraftiga vid de laget, och de gick lättare.
Jag valde även att prova akupunkturen, så jag skickade iväg min mor på jakt etfer någon som kunde sätta nålar och hon kom tillbaka och sa att dom snart skulle komma.

Hon med nårlarna kom och förklarade var hon skulle sätta dom och hur som skulle hjälpa.
Hon satt en i huvudet, den kändes inte när hon satt i, men sen dom hon satt i magen kändes, speciellt när hon skulle skruva på dom, men de gick över snabbt bara hon slutade skruva. Så hon satt en i huvudet i fem i magen.
Klockan började närma sig 1400 när Niclas dök upp och han bytte av mamma.
Vid dehär laget var jag väldigt slutkört, hade inte så mkt ork till värkarna och nålarna hjälpte inge bra.
Jag började känna mig kissnödig så vi fick ta en tur till toa, men nålarna var lite ivägen så de gjorde ont att sitta ner, så när jag va färdig gick jag och bad dom ta bort den som gjorde ont när jag satt.
Och jag hoppade även i en till dusch efter dom tog bort alla nålar.

Kring 1600 kom dom in och sa att jag skulle få sova lite, de va så skönt att få höra de etfersom jag var så otroligt trött i hela kroppen och huvudet. Så sköterskan gick iväg och pratade med en doktor och skulle hämta min dos jag skulle få.
Hon kom tillbaka och då passade jag på att byta säng till sjukhussängen ist för förlossningssängen.
Jag fick en spruta i höften och 3 tabletter, 2 stora och 1 liten. Niclas bröt dom stora åt mig så de skulle gå lättare och svälja, men de gjorde de inte, jag tog en halva men fick inte ner den, allt annat kom upp ist.
Jag togspydde över hela golvet och niclas fick trycka signalknappen så fick dom komma och torka upp.
Sen när jag hade fått ner alla tabletter la vi oss i sängen, Niclas kröp ner bako mig och försökte få sig lite vila han med.


Jag somande  aldrig rikigt, men de lindare värkarna, och när de kom en värt hjälpte Niclas mig upp till sittade läge och masserade min svank samtidigt som han pratade lugnande.
Hon som gav sprutan sa även att vi skulle säga till om jag inte hade somnat på en timme, och de hade jag ju inte, inte riktigt iaf, så jag fick en spruta till.
Vi fortsatt att vila och när värkarna kom fick jag massage, till klockan blev ca 1900 då började jag vakna till och kände mig piggare och ville upp lite, så vi tog en gågrej och gick till toan där jag fick kissa av mig.
Utanför toan träffade vi min bm på som jag hade på mvc så vi pratade lite.
Sen tog vi de lite lugnt på rummet ett tag tills dom kom och kikade hur mkt öppen jag va.
Då hade jag öppnat mig till 10 cm, så äntligen började de hända lite grejer.
Jag ville ju ha epedralen, men de fick jag inte, dom skulle inte hinna sätta i den.

2114 började krystvärkarna, och jag började försöka mig på lustgasen, de gick väl inte så bra för jag höll den fel på nå sätt, jag höll masken för långt ner över munnen så jag fick knappt ut nå gas.
Sen hörde dom inte hjärtljuden på barnet utanpå magen så dom måste sätta in nån elsak på huvudet, och allt lät fint. Den första krystväken vågade jag inte trycka, så jag höll imot, och de va inte lätt att hålla imot heller.
Men dom andra värkarna tog jag, Niclas satt vid min sida och peppade och berömde mig och jag fick luta mina ben mog sköterskorna som va där.
Jag tror jag hade 4-5 krystvärkar innan den underbarnate kom ut. Jag låg å tröck och tröck och märkte inte att hon kom ut, eller jo de är klart jag kände att de lättade och att de inte va nå som låg i puppa och spännde, men jag låg och blunade och tog i av kung och fosterland så dom fick säga till mig att öppna ögonen, och då såg jag de vakraste som skapats.



Som la knytet på mitt bröst, jag frågade upprepade gånger om de va en flicka eller pojke, men fick inge svar.
Moderkakan bara flög ut kändes de som, men jag kunde inte konsentrera mig på så mkt annat än den vackra krabaten som låg på mitt bröst. Tillsist när Niclas skulle få klippa navelsträngen så fick vi veta att de va en flicka vi fått, världens bästa Stella.

Hon föddes den 9/7 kl 2140.



Hejdå

Postad i: Allmänt Kommentarer (3)

Kommentarer
Postat av: amanda

ååååh!! <3

2010-07-24 @ 00:13:32
URL: http://astrandh.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Oi, jag har gåshud!

Jag har inte vågat hälsat på ännu, har tänkt att ni haft så många som varit hos er.

Dessutom har jag bytt mobil nu så att jag inte har ditt nummer ._.

2010-07-24 @ 14:55:23
URL: http://lisyia.blogspot.com
Postat av: hink

Jag hoppades på att inlägget aldrig skulle ta slut! Hoppas det är bra med er tre!

2010-07-25 @ 12:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: